Polski Rejestr Statków prowadzi nadzory klasyfikacyjne i konwencyjne nad:

  • statkami morskimi, w tym okrętami wojennymi i jednostkami specjalnymi,
  • statkami śródlądowymi,
  • jachtami morskimi,
  • łodziami motorowymi,
  • dokami pływającymi,
  • ruchomymi jednostkami górnictwa morskiego,
  • jednostkami zanurzalnymi.

Nadzór klasyfikacyjny obejmuje:

  • rozpatrywanie i zatwierdzanie dokumentacji technicznej na zgodność z wymaganiami przepisów PRS,
  • nadzór nad budową, przebudową i remontami ww. jednostek,
  • przeprowadzanie przeglądów jednostek w eksploatacji dla potwierdzenia zgodności z przepisami PRS,
  • nadawanie klasy, wydawanie i potwierdzanie Świadectw klasy oraz wpisywanie do Ksiąg Rejestru.

Nadzór konwencyjny sprawowany przez PRS obejmuje:

  • zatwierdzanie dokumentacji dotyczącej konstrukcji, instalacji wyposażenia i pomieszczeń na statkach na
  • zgodność z wymaganiami międzynarodowych konwencji i kodeksów, przede wszystkim SOLAS, COLREG, LOAD LINE, TONNAGE MEASUREMENT, MARPOL, konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO), dyrektyw i wytycznych Wspólnoty Europejskiej (UE), a także przepisów państwa bandery,
  • przeprowadzanie przeglądów i inspekcji jednostek pływających dla potwierdzenia zgodności z wymaganiami międzynarodowych konwencji, kodeksów, dyrektyw i wytycznych Wspólnoty Europejskiej (UE), przepisów państwa bandery,
  • certyfikację urządzeń ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem ze statków, urządzeń i środków ratunkowych, urządzeń radiowych, środków sygnałowych i urządzeń nawigacyjnych, sprzętu ochrony przeciwpożarowej, urządzeń połowowych statków rybackich, urządzeń dźwignicowych,
  • nadzór nad budową i eksploatacją kontenerów oraz uznawanie kontenerów,
  • certyfikację zarządzania bezpieczeństwem wg wymagań Kodeksu ISM i Kodeksu ISPS,
  • wyznaczanie wolnej burty,
  • pomierzanie pojemności statków.

PRS wystawia również i zatwierdza dokumenty:

  • uprawniające do przewozu ziarna,
  • uprawniające do przewozu ładunków niebezpiecznych i szkodliwych,
  • dotyczące rozmieszczenia i mocowania ładunków,
  • dotyczące pomieszczeń załogowych.

PRS prowadzi nadzór w formie nadzoru bezpośredniego oraz pośredniego.

Nadzór bezpośredni sprawowany jest poprzez przeprowadzanie przeglądów, inspekcji i auditów.

Nadzór pośredni wykonywany jest poprzez certyfikację wyrobów, uznawanie typu wyrobu lub materiału,  uznawanie procesów technologicznych, uznawanie zakładów wytwórczych i remontowych, stacji badań, laboratoriów i firm pomiarowych, a także poprzez sprawdzanie kwalifikacji osób wykonujących odpowiednie prace związane z przedmiotem nadzoru PRS, np. spawaczy, jeżeli kwalifikacje te rzutują bezpośrednio na bezpieczeństwo techniczne jednostek pływających.

PRS może podjąć się również prowadzenia nadzoru technicznego nad będącymi w budowie, przebudowie, odbudowie lub remoncie oraz istniejącymi obiektami pływającymi nieobjętymi wymaganiami przepisów. Na zlecenie armatora, PRS może prowadzić armatorski nadzór techniczny nad takim obiektem w zakresie określonym w umowie. W wyniku przeprowadzonego nadzoru technicznego PRS wystawia Orzeczenie techniczne o zdatności do pływania lub inny dokument określony w umowie.

Nadzór każdego rodzaju podejmowany jest przez PRS na podstawie pisemnego zlecenia.

Aktualności

Uruchamiamy nowy serwis www!

10.05.2019

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych Klientów i Partnerów i podążając za zmianami technologii informatycznych uruchamiamy nową odsłonę serwisu internetowego Więcej »

Ogłoszenie o przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu

10.05.2019

Rada Nadzorcza Spółki Polski Rejestr Statków S.A. z siedzibą w Gdańsku w związku z upływającą kadencją Członków Zarządu Spółki ogłasza wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko... Więcej »

Ogłoszenie o przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Członka Zarządu

10.05.2019

Rada Nadzorcza Spółki Polski Rejestr Statków S.A. z siedzibą w Gdańsku, w związku z upływającą kadencją Członków Zarządu Spółki ogłasza wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Czł... Więcej »

WIZERUNEK - ODŚWIEŻAMY!

06.05.2019

Zgodnie z decyzją Zarządu PRS S.A. z dn. 28.03.2019, o ujednoliceniu wizerunku PRS S.A., mamy przyjemność zaprezentowania nowego logotypu, który wkrótce całkowicie zastąpi nasz dotychczasowy znak. Więcej »

PRS otrzymał upoważnienie greckiej administracji morskiej

16.04.2019

16 kwietnia br. w Pireusie została podpisana umowa między Ministerstwem Żeglugi, Spraw Morskich i Polityki Wyspiarskiej Grecji a Polskim Rejestrem Statków S.A., która upoważnia nasze towarzystwo klasyfikacyjne do wykonywania w imieni... Więcej »

PRS na Water Expo Poland 2019

12.04.2019

W dniach 10-11 kwietnia 2019r. w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbyła się VII edycja targów Water Expo. Wydarzenie jest nową odsłoną organizowanych od 2012 roku targów WaterWays Expo poświęconych żegludze śródlądowej i go... Więcej »

Umowa PRS z ARiMR na certyfikację ISO/IEC 27001

08.04.2019

Pion Certyfikacji właśnie pozyskał ważnego klienta - Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie. Oferta PRS na certyfikację systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji n... Więcej »