Polski Rejestr Statków prowadzi nadzory klasyfikacyjne i konwencyjne nad:

  • statkami morskimi, w tym okrętami wojennymi i jednostkami specjalnymi,
  • statkami śródlądowymi,
  • jachtami morskimi,
  • łodziami motorowymi,
  • dokami pływającymi,
  • ruchomymi jednostkami górnictwa morskiego,
  • jednostkami zanurzalnymi.

Nadzór klasyfikacyjny obejmuje:

  • rozpatrywanie i zatwierdzanie dokumentacji technicznej na zgodność z wymaganiami przepisów PRS,
  • nadzór nad budową, przebudową i remontami ww. jednostek,
  • przeprowadzanie przeglądów jednostek w eksploatacji dla potwierdzenia zgodności z przepisami PRS,
  • nadawanie klasy, wydawanie i potwierdzanie Świadectw klasy oraz wpisywanie do Ksiąg Rejestru.

Nadzór konwencyjny sprawowany przez PRS obejmuje:

  • zatwierdzanie dokumentacji dotyczącej konstrukcji, instalacji wyposażenia i pomieszczeń na statkach na
  • zgodność z wymaganiami międzynarodowych konwencji i kodeksów, przede wszystkim SOLAS, COLREG, LOAD LINE, TONNAGE MEASUREMENT, MARPOL, konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO), dyrektyw i wytycznych Wspólnoty Europejskiej (UE), a także przepisów państwa bandery,
  • przeprowadzanie przeglądów i inspekcji jednostek pływających dla potwierdzenia zgodności z wymaganiami międzynarodowych konwencji, kodeksów, dyrektyw i wytycznych Wspólnoty Europejskiej (UE), przepisów państwa bandery,
  • certyfikację urządzeń ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem ze statków, urządzeń i środków ratunkowych, urządzeń radiowych, środków sygnałowych i urządzeń nawigacyjnych, sprzętu ochrony przeciwpożarowej, urządzeń połowowych statków rybackich, urządzeń dźwignicowych,
  • nadzór nad budową i eksploatacją kontenerów oraz uznawanie kontenerów,
  • certyfikację zarządzania bezpieczeństwem wg wymagań Kodeksu ISM i Kodeksu ISPS,
  • wyznaczanie wolnej burty,
  • pomierzanie pojemności statków.

PRS wystawia również i zatwierdza dokumenty:

  • uprawniające do przewozu ziarna,
  • uprawniające do przewozu ładunków niebezpiecznych i szkodliwych,
  • dotyczące rozmieszczenia i mocowania ładunków,
  • dotyczące pomieszczeń załogowych.

PRS prowadzi nadzór w formie nadzoru bezpośredniego oraz pośredniego.

Nadzór bezpośredni sprawowany jest poprzez przeprowadzanie przeglądów, inspekcji i auditów.

Nadzór pośredni wykonywany jest poprzez certyfikację wyrobów, uznawanie typu wyrobu lub materiału,  uznawanie procesów technologicznych, uznawanie zakładów wytwórczych i remontowych, stacji badań, laboratoriów i firm pomiarowych, a także poprzez sprawdzanie kwalifikacji osób wykonujących odpowiednie prace związane z przedmiotem nadzoru PRS, np. spawaczy, jeżeli kwalifikacje te rzutują bezpośrednio na bezpieczeństwo techniczne jednostek pływających.

PRS może podjąć się również prowadzenia nadzoru technicznego nad będącymi w budowie, przebudowie, odbudowie lub remoncie oraz istniejącymi obiektami pływającymi nieobjętymi wymaganiami przepisów. Na zlecenie armatora, PRS może prowadzić armatorski nadzór techniczny nad takim obiektem w zakresie określonym w umowie. W wyniku przeprowadzonego nadzoru technicznego PRS wystawia Orzeczenie techniczne o zdatności do pływania lub inny dokument określony w umowie.

Nadzór każdego rodzaju podejmowany jest przez PRS na podstawie pisemnego zlecenia.

Aktualności

20., jubileuszowe targi Baltexpo za nami

18.09.2019

11 września 2019r. w Gdańsku odbyła się jubileuszowa, 20. edycja Międzynarodowych Targów Morskich BALTEXPO – najstarszego wydarzenia w Polsce które związanego z gospodarką morską, które skupia firmy oraz ekspertów... Więcej »

Zapraszamy na targi BALTEXPO

27.08.2019

PRS będzie jednym z wystawców podczas najbliższej edycji Targów Morskich i Konferencji BALTEXPO. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach od 9 do 11 września w Centrum Konferencyjno – Wystawienniczym AMBEREXPO w Gdańsku. Więcej »

Ogłoszenie o wszczęciu postępowania na wybór firmy audytorskiej

23.08.2019

Ogłoszenie o wszczęciu postępowania na wybór firmy audytorskiej do przeprowadzenia badań ustawowych łącznego sprawozdania finansowego Polskiego Rejestru Statków S.A. W Gdańsku za rok 2019 oraz za rok 2020 Więcej »

Powołanie do składu nowej, VIII kadencji Zarządu Polskiego Rejestru Statków S.A.

08.08.2019

Na podstawie art. 385 § 1) Kodeksu spółek handlowych oraz na podstawie § 53 ust. 2 pkt 1 Statutu Spółki z dniem 24 lipca 2019 r. w skład Zarządu nowej VIII kadencji powołano: Pana Andrzeja Madejskiego powierzając mu funkcję... Więcej »

W stoczni Remontowa Shipbuildng zwodowano pierwszy wielozadaniowy statek dla Urzędów Morskich

29.07.2019

26 lipca 2019 roku w stoczni Remontowa Shipbulding odbyło się wodowanie pierwszej z dwóch, wielozadaniowych jednostek przeznaczonych dla polskiej administracji morskiej. Zodiak II będzie pełnił służbę na potrzeby gdyńskiego Urzędu Morskiego... Więcej »

PRS przewodzi Grupie EU RO MUTUAL RECOGNITION

23.07.2019

Grupa EU RO MUTUAL RECOGNITION została powołana przez organizacje uznane przez Unię Europejską dla zapewnienia wspólnej i jednolitej implementacji Artykułu 10.1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 391/2009. W tym roku mija 10-... Więcej »

Najważniejsze postanowienia z 101. sesji Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego (MSC)

15.07.2019

101 sesja Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego odbyła się w Londynie w dniach 5-14 czerwca br. Więcej »

Wdrożenie od 2020 roku określonego przez IMO limitu maksymalnej zawartości siarki na poziomie 0,5% w paliwach olejowych

11.07.2019

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) w swojej przełomowej decyzji, zarówno w stosunku do środowiska morskiego, jak i zdrowia ludzkiego, określiła dzień 1 stycznia 2020 r., terminem wdrożenia wymagań dotyczących redukcji zawartości siarki... Więcej »