.

Polski Rejestr Statków prowadzi nadzory klasyfikacyjne i konwencyjne nad:

  • statkami morskimi, w tym okrętami wojennymi i jednostkami specjalnymi,
  • statkami śródlądowymi,
  • jachtami morskimi,
  • łodziami motorowymi,
  • dokami pływającymi,
  • ruchomymi jednostkami górnictwa morskiego,
  • jednostkami zanurzalnymi.

Nadzór klasyfikacyjny obejmuje:

  • rozpatrywanie i zatwierdzanie dokumentacji technicznej na zgodność z wymaganiami przepisów PRS,
  • nadzór nad budową, przebudową i remontami ww. jednostek,
  • przeprowadzanie przeglądów jednostek w eksploatacji dla potwierdzenia zgodności z przepisami PRS,
  • nadawanie klasy, wydawanie i potwierdzanie Świadectw klasy oraz wpisywanie do Ksiąg Rejestru.

Nadzór konwencyjny sprawowany przez PRS obejmuje:

  • zatwierdzanie dokumentacji dotyczącej konstrukcji, instalacji, wyposażenia i pomieszczeń na statkach na zgodność z wymaganiami międzynarodowych konwencji i kodeksów, przede wszystkim SOLAS, COLREG, LOAD LINE, TONNAGE MEASUREMENT, MARPOL, Maritime Labour Convention, 2006, dyrektyw i rozporządzeń Wspólnoty Europejskiej (UE), a także przepisów państwa bandery,
  • przeprowadzanie przeglądów, inspekcji i audytów jednostek pływających dla potwierdzenia ich zgodności z wymaganiami międzynarodowych konwencji, kodeksów, dyrektyw i rozporządzeń Wspólnoty Europejskiej (UE) oraz przepisów państwa bandery,
  • certyfikację urządzeń ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem ze statków, urządzeń i środków ratunkowych, urządzeń radiowych, środków sygnałowych i urządzeń nawigacyjnych, sprzętu ochrony przeciwpożarowej, urządzeń połowowych statków rybackich, urządzeń dźwignicowych,
  • nadzór nad budową i eksploatacją kontenerów oraz uznawanie kontenerów,
  • certyfikację zarządzania bezpieczeństwem wg wymagań Kodeksu ISM i Kodeksu ISPS,
  • wyznaczanie wolnej burty,
  • pomierzanie pojemności statków.

PRS wystawia również i zatwierdza dokumenty:

  • uprawniające do przewozu ziarna,
  • uprawniające do przewozu ładunków niebezpiecznych i szkodliwych,
  • dotyczące rozmieszczenia i mocowania ładunków,
  • dotyczące pomieszczeń załogowych.

PRS prowadzi nadzór w formie nadzoru bezpośredniego oraz pośredniego.

Nadzór bezpośredni sprawowany jest poprzez przeprowadzanie przeglądów, inspekcji i auditów.

Nadzór pośredni wykonywany jest poprzez certyfikację wyrobów, uznawanie typu wyrobu lub materiału,  uznawanie procesów technologicznych, uznawanie zakładów wytwórczych i remontowych, stacji badań, laboratoriów i firm pomiarowych, a także poprzez sprawdzanie kwalifikacji osób wykonujących odpowiednie prace związane z przedmiotem nadzoru PRS, np. spawaczy, jeżeli kwalifikacje te rzutują bezpośrednio na bezpieczeństwo techniczne jednostek pływających.

PRS może podjąć się również prowadzenia nadzoru technicznego nad będącymi w budowie, przebudowie, odbudowie lub remoncie oraz istniejącymi obiektami pływającymi nieobjętymi wymaganiami przepisów. Na zlecenie armatora, PRS może prowadzić armatorski nadzór techniczny nad takim obiektem w zakresie określonym w umowie. W wyniku przeprowadzonego nadzoru technicznego PRS wystawia Orzeczenie techniczne o zdatności do pływania lub inny dokument określony w umowie.

Nadzór każdego rodzaju podejmowany jest przez PRS na podstawie pisemnego zlecenia.

Kamień milowy w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce

02.07.2020

Kamień milowy w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce - podpisano List intencyjny o współpracy w zakresie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce Więcej »

O zagadnieniach związanych z bezpiecznym recyklingiem statków mówi Dariusz Rudziński, członek Zarządu PRS S.A.

01.07.2020

Waga kwestii związanych ze złomowaniem statków i potrzeba ich formalnego uregulowania została dostrzeżona przez wspólnotę międzynarodową już w latach osiemdziesiątych XX w. Statki po zakończeniu ich eksploatacji są uznawane za odpady... Więcej »

Wykaz maseczek ochronnych z certyfikatem PRS

30.06.2020

PRS jako jednostka notyfikowana w Komisji Europejskiej posiada m.in. kompetencje do certyfikacji środków ochrony indywidualnej (ŚOI). Wiele z nich, głównie maseczki oferowane na rynkach wielu krajów świata, nie spełnia odpowie... Więcej »

Wytyczne PRS dot. cyberbezpieczeństwa w żegludze

30.06.2020

Dzieląc się wiedzą i doświadczeniem a także wychodząc naprzeciw wymaganiom IMO, PRS opracował poradnik skupiający wytyczne dot. cyberbezpieczeństwa dla właścicieli statków. Więcej »

Podpisanie Listu intencyjnego o współpracy w zakresie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce

29.06.2020

W najbliższą środę, dnia 1 lipca 2020 r. w Warszawie nastąpi uroczyste podpisanie Listu intencyjnego o współpracy w zakresie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce pomiędzy rządem RP a przedstawicielami branży offshore wind w Polsce... Więcej »

Dzień Marynarza 2020

25.06.2020

Dzień Marynarza obchodzony jest 25 czerwca. Ma on na celu podkreślenie i uznanie wyjątkowego wkładu marynarzy z całego świata w międzynarodowy handel morski, światową gospodarkę i społeczeństwo obywatelskie. Więcej »

PRS dzieli się doświadczeniem i wiedzą naukowo-badawczą ze studentami PG

16.06.2020

Dnia 4 czerwca 2020 r. po raz kolejny przedstawiciel PRS - Pani Monika Warmowska-Gadzińska, Dyrektor Pionu Naukowo-Badawczego, została zaproszona do wygłoszenia krótkiego wykładu dla studentów Matematyki I i II stopnia Wydział... Więcej »

Szkolenie online PRS: Wymagania ISO 22000:2018

16.06.2020

Zapraszamy do skorzystania z oferty szkoleń PRS w obszarze certyfikacji systemów zarządzania żywnością zgodnego z normą ISO 22000:2018 i wprowadzonych zmian. Więcej »