.

Polski Rejestr Statków prowadzi nadzory klasyfikacyjne i konwencyjne nad:

  • statkami morskimi, w tym okrętami wojennymi i jednostkami specjalnymi,
  • statkami śródlądowymi,
  • jachtami morskimi,
  • łodziami motorowymi,
  • dokami pływającymi,
  • ruchomymi jednostkami górnictwa morskiego,
  • jednostkami zanurzalnymi.

Nadzór klasyfikacyjny obejmuje:

  • rozpatrywanie i zatwierdzanie dokumentacji technicznej na zgodność z wymaganiami przepisów PRS,
  • nadzór nad budową, przebudową i remontami ww. jednostek,
  • przeprowadzanie przeglądów jednostek w eksploatacji dla potwierdzenia zgodności z przepisami PRS,
  • nadawanie klasy, wydawanie i potwierdzanie Świadectw klasy oraz wpisywanie do Ksiąg Rejestru.

Nadzór konwencyjny sprawowany przez PRS obejmuje:

  • zatwierdzanie dokumentacji dotyczącej konstrukcji, instalacji, wyposażenia i pomieszczeń na statkach na zgodność z wymaganiami międzynarodowych konwencji i kodeksów, przede wszystkim SOLAS, COLREG, LOAD LINE, TONNAGE MEASUREMENT, MARPOL, Maritime Labour Convention, 2006, dyrektyw i rozporządzeń Wspólnoty Europejskiej (UE), a także przepisów państwa bandery,
  • przeprowadzanie przeglądów, inspekcji i audytów jednostek pływających dla potwierdzenia ich zgodności z wymaganiami międzynarodowych konwencji, kodeksów, dyrektyw i rozporządzeń Wspólnoty Europejskiej (UE) oraz przepisów państwa bandery,
  • certyfikację urządzeń ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem ze statków, urządzeń i środków ratunkowych, urządzeń radiowych, środków sygnałowych i urządzeń nawigacyjnych, sprzętu ochrony przeciwpożarowej, urządzeń połowowych statków rybackich, urządzeń dźwignicowych,
  • nadzór nad budową i eksploatacją kontenerów oraz uznawanie kontenerów,
  • certyfikację zarządzania bezpieczeństwem wg wymagań Kodeksu ISM i Kodeksu ISPS,
  • wyznaczanie wolnej burty,
  • pomierzanie pojemności statków.

PRS wystawia również i zatwierdza dokumenty:

  • uprawniające do przewozu ziarna,
  • uprawniające do przewozu ładunków niebezpiecznych i szkodliwych,
  • dotyczące rozmieszczenia i mocowania ładunków,
  • dotyczące pomieszczeń załogowych.

PRS prowadzi nadzór w formie nadzoru bezpośredniego oraz pośredniego.

Nadzór bezpośredni sprawowany jest poprzez przeprowadzanie przeglądów, inspekcji i auditów.

Nadzór pośredni wykonywany jest poprzez certyfikację wyrobów, uznawanie typu wyrobu lub materiału,  uznawanie procesów technologicznych, uznawanie zakładów wytwórczych i remontowych, stacji badań, laboratoriów i firm pomiarowych, a także poprzez sprawdzanie kwalifikacji osób wykonujących odpowiednie prace związane z przedmiotem nadzoru PRS, np. spawaczy, jeżeli kwalifikacje te rzutują bezpośrednio na bezpieczeństwo techniczne jednostek pływających.

PRS może podjąć się również prowadzenia nadzoru technicznego nad będącymi w budowie, przebudowie, odbudowie lub remoncie oraz istniejącymi obiektami pływającymi nieobjętymi wymaganiami przepisów. Na zlecenie armatora, PRS może prowadzić armatorski nadzór techniczny nad takim obiektem w zakresie określonym w umowie. W wyniku przeprowadzonego nadzoru technicznego PRS wystawia Orzeczenie techniczne o zdatności do pływania lub inny dokument określony w umowie.

Nadzór każdego rodzaju podejmowany jest przez PRS na podstawie pisemnego zlecenia.

PRS na IX Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej NATCON 2021

16.04.2021

Równolegle z 16. edycją targów Militarnych Balt Military Expo odbędzie się IX Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Technicznej NATCON „Technologie morskie dla obronności i bezpieczeństwa”. Priorytetową tematyką konferencji... Więcej »

PRS uczestnikiem Konferencji Qualitas

16.04.2021

W dniach 22 i 23 kwietnia 2021 roku odbędzie się XII Konferencja "Qualitas". Główne hasła wydarzenia to "zmiana, doskonalenie, kryzys". Jak wskazują organizatorzy, na konferencji mają zostać poruszone kwestie zmian w funkcjonowaniu podmiot&... Więcej »

16. Targi Militarne Balt Military Expo w formule online

15.04.2021

W dniach od 20 do 22 kwietnia odbędą się 16. Targi Militarne Balt Military Expo - po raz pierwszy w formule online. Polski Rejestr Statków od wielu lat jest uczestnikiem tego wydarzenia, więc i w tegorocznej edycji nie może nas zabraknąć. Więcej »

WOMP Gdańsk z certyfikatem Standardu PRS

13.04.2021

7 kwietnia 2021 roku dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Gdańsku Małgorzata Bartoszewska-Dogan odebrała Certyfikat poświadczający wdrożenie w placówce wymogów Standardu PRS - "Protection-Reliability-Safety". Realiz... Więcej »

Urząd Morski w Gdyni z certyfikatem PRS - „Protection-Reliability-Safety”,

12.04.2021

W piątek, 9 kwietnia br. Urząd Morski w Gdyni otrzymał certyfikat poświadczający wdrożenie Standardu PRS „Protection-Reliability-Safety”.  Dokument ten potwierdza skuteczność wprowadzonych przez Urząd działań minimalizujących ryzy... Więcej »

PRS na Webinarium IMarEST - relacja

11.04.2021

W dniu 7 kwietnia 2021 Institute of Marine Engineering, Science & Technology – IMarEST zorganizował techniczne webinarium p.n. Costs & Risk Management with new Class services & CBM. Polski Rejestr Statków oraz Info Marine... Więcej »

Informacja dotycząca zmiany w Zarządzie Polskiego Rejestru Statków S.A.

09.04.2021

Dnia 14 kwietnia 2021 r. zakończy pracę na rzecz Polskiego Rejestru Statków S.A. Prezes Zarządu Andrzej Madejski. Swoją karierę zawodową będzie kontynuował zarządzając Polską Żeglugą Bałtycką. Więcej »

Seminarium: Zastosowanie Wstępnej Strategii Redukcji Emisji Ghg do Statków Istniejących

08.04.2021

Seminarium ma na celu omówienie aktualnych regulacji prawnych Międzynarodowej Organizacji Morskiej, Unii Europejskiej i Polski dotyczących ograniczania emisji gazów cieplarnianych ze statków w eksploatacji. Uczelnie badawcze p... Więcej »