.

Polski Rejestr Statków prowadzi nadzory klasyfikacyjne i konwencyjne nad:

  • statkami morskimi, w tym okrętami wojennymi i jednostkami specjalnymi,
  • statkami śródlądowymi,
  • jachtami morskimi,
  • łodziami motorowymi,
  • dokami pływającymi,
  • ruchomymi jednostkami górnictwa morskiego,
  • jednostkami zanurzalnymi.

Nadzór klasyfikacyjny obejmuje:

  • rozpatrywanie i zatwierdzanie dokumentacji technicznej na zgodność z wymaganiami przepisów PRS,
  • nadzór nad budową, przebudową i remontami ww. jednostek,
  • przeprowadzanie przeglądów jednostek w eksploatacji dla potwierdzenia zgodności z przepisami PRS,
  • nadawanie klasy, wydawanie i potwierdzanie Świadectw klasy oraz wpisywanie do Ksiąg Rejestru.

Nadzór konwencyjny sprawowany przez PRS obejmuje:

  • zatwierdzanie dokumentacji dotyczącej konstrukcji, instalacji, wyposażenia i pomieszczeń na statkach na zgodność z wymaganiami międzynarodowych konwencji i kodeksów, przede wszystkim SOLAS, COLREG, LOAD LINE, TONNAGE MEASUREMENT, MARPOL, Maritime Labour Convention, 2006, dyrektyw i rozporządzeń Wspólnoty Europejskiej (UE), a także przepisów państwa bandery,
  • przeprowadzanie przeglądów, inspekcji i audytów jednostek pływających dla potwierdzenia ich zgodności z wymaganiami międzynarodowych konwencji, kodeksów, dyrektyw i rozporządzeń Wspólnoty Europejskiej (UE) oraz przepisów państwa bandery,
  • certyfikację urządzeń ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem ze statków, urządzeń i środków ratunkowych, urządzeń radiowych, środków sygnałowych i urządzeń nawigacyjnych, sprzętu ochrony przeciwpożarowej, urządzeń połowowych statków rybackich, urządzeń dźwignicowych,
  • nadzór nad budową i eksploatacją kontenerów oraz uznawanie kontenerów,
  • certyfikację zarządzania bezpieczeństwem wg wymagań Kodeksu ISM i Kodeksu ISPS,
  • wyznaczanie wolnej burty,
  • pomierzanie pojemności statków.

PRS wystawia również i zatwierdza dokumenty:

  • uprawniające do przewozu ziarna,
  • uprawniające do przewozu ładunków niebezpiecznych i szkodliwych,
  • dotyczące rozmieszczenia i mocowania ładunków,
  • dotyczące pomieszczeń załogowych.

PRS prowadzi nadzór w formie nadzoru bezpośredniego oraz pośredniego.

Nadzór bezpośredni sprawowany jest poprzez przeprowadzanie przeglądów, inspekcji i auditów.

Nadzór pośredni wykonywany jest poprzez certyfikację wyrobów, uznawanie typu wyrobu lub materiału,  uznawanie procesów technologicznych, uznawanie zakładów wytwórczych i remontowych, stacji badań, laboratoriów i firm pomiarowych, a także poprzez sprawdzanie kwalifikacji osób wykonujących odpowiednie prace związane z przedmiotem nadzoru PRS, np. spawaczy, jeżeli kwalifikacje te rzutują bezpośrednio na bezpieczeństwo techniczne jednostek pływających.

PRS może podjąć się również prowadzenia nadzoru technicznego nad będącymi w budowie, przebudowie, odbudowie lub remoncie oraz istniejącymi obiektami pływającymi nieobjętymi wymaganiami przepisów. Na zlecenie armatora, PRS może prowadzić armatorski nadzór techniczny nad takim obiektem w zakresie określonym w umowie. W wyniku przeprowadzonego nadzoru technicznego PRS wystawia Orzeczenie techniczne o zdatności do pływania lub inny dokument określony w umowie.

Nadzór każdego rodzaju podejmowany jest przez PRS na podstawie pisemnego zlecenia.

Wyjaśnienia URE dot. sporządzania audytów energetycznych przedsiębiorstw

01.10.2020

Uprzejmie informujemy o opublikowaniu długo oczekiwanych wyjaśnień przepisów, sprzyjających systemom ISO 50001 i EMAS. Urząd Regulacji Energetyki udostępnił interpretację Ustawy o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 831). Więcej »

Nowy rorowiec PLO w klasie PRS

30.09.2020

W niedzielę 27 września br. najnowszy nabytek Polskich Linii Oceanicznych – POL MARIS, przeszedł pod nadzór Polskiego Rejestru Statków. Jest to jednostka typu Ro-Ro o pojemności 29004 GT i dług... Więcej »

Powstanie Pomorska Platforma Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej na Bałtyku

28.09.2020

W piątek 25 września br. w Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku został podpisany list intencyjny w sprawie powołania platformy współpracy na rzecz wspierania rozwoju sektora offshore w Pomorskiem. Więcej »

Przesłanie Sekretarza Generalnego IMO z okazji Światowego Dnia Morza 2020

23.09.2020

Temat Światowego Dnia Morza 2020 Zrównoważona żegluga dla zrównoważonej planety nie mógłby być bardziej aktualny, zarówno teraz jak i w ciągu najbliższych lat.   Więcej »

Polska ratyfikowała Konwencję BWM, 2004

21.09.2020

Polska złożyła w IMO deklarację przystąpienia do Międzynarodowej konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami (BWM, 2004). Oznacza to, że zgodnie z art. 18(3) tej Konwencji, dla Polski wejdzie ona w życie w dniu 2... Więcej »

Wręczenie certyfikatu Jastrzębskiej Spółce Węglowej

14.09.2020

W piątek 4 września br.  Dyrektor Pionu Certyfikacji, Pan Michał Chudziński uczestniczył w uroczystym wręczeniu certyfikatu Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. Więcej »

Certyfikat GMP dla Scandia Cosmetics

10.09.2020

W ubiegły czwartek, 3 września 2020 r., w Niepołomicach, miało miejsce uroczyste wręczenie certyfikatu systemu Dobrych Praktyk Produkcji (GMP) dla produktów kosmetycznych firmie Scandia Cosmetics S.A. Więcej »

Nowy Informator o działalności IMO

09.09.2020

Ośrodek ds. IMO ma przyjemność poinformować o przygotowaniu i wydaniu nowej edycji Informatora o działalności IMO, stan prawny – lipiec 2020. Więcej »