Polski Rejestr Statków prowadzi nadzory klasyfikacyjne i konwencyjne nad:
- statkami morskimi, w tym okrętami wojennymi i jednostkami specjalnymi,
- statkami śródlądowymi,
- jachtami morskimi,
- łodziami motorowymi,
- dokami pływającymi,
- ruchomymi jednostkami górnictwa morskiego,
- jednostkami zanurzalnymi.
Nadzór klasyfikacyjny obejmuje:
- rozpatrywanie i zatwierdzanie dokumentacji technicznej na zgodność z wymaganiami przepisów PRS,
- nadzór nad budową, przebudową i remontami ww. jednostek,
- przeprowadzanie przeglądów jednostek w eksploatacji dla potwierdzenia zgodności z przepisami PRS,
- nadawanie klasy, wydawanie i potwierdzanie Świadectw klasy oraz wpisywanie do Ksiąg Rejestru.
Nadzór konwencyjny sprawowany przez PRS obejmuje:
- zatwierdzanie dokumentacji dotyczącej konstrukcji, instalacji, wyposażenia i pomieszczeń na statkach na zgodność z wymaganiami międzynarodowych konwencji i kodeksów, przede wszystkim SOLAS, COLREG, LOAD LINE, TONNAGE MEASUREMENT, MARPOL, Maritime Labour Convention, 2006, dyrektyw i rozporządzeń Wspólnoty Europejskiej (UE), a także przepisów państwa bandery,
- przeprowadzanie przeglądów, inspekcji i audytów jednostek pływających dla potwierdzenia ich zgodności z wymaganiami międzynarodowych konwencji, kodeksów, dyrektyw i rozporządzeń Wspólnoty Europejskiej (UE) oraz przepisów państwa bandery,
- certyfikację urządzeń ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem ze statków, urządzeń i środków ratunkowych, urządzeń radiowych, środków sygnałowych i urządzeń nawigacyjnych, sprzętu ochrony przeciwpożarowej, urządzeń połowowych statków rybackich, urządzeń dźwignicowych,
- nadzór nad budową i eksploatacją kontenerów oraz uznawanie kontenerów,
- certyfikację zarządzania bezpieczeństwem wg wymagań Kodeksu ISM i Kodeksu ISPS,
- wyznaczanie wolnej burty,
- pomierzanie pojemności statków.
PRS wystawia również i zatwierdza dokumenty:
- uprawniające do przewozu ziarna,
- uprawniające do przewozu ładunków niebezpiecznych i szkodliwych,
- dotyczące rozmieszczenia i mocowania ładunków,
- dotyczące pomieszczeń załogowych.
PRS prowadzi nadzór w formie nadzoru bezpośredniego oraz pośredniego.
Nadzór bezpośredni sprawowany jest poprzez przeprowadzanie przeglądów, inspekcji i auditów.
Nadzór pośredni wykonywany jest poprzez certyfikację wyrobów, uznawanie typu wyrobu lub materiału, uznawanie procesów technologicznych, uznawanie zakładów wytwórczych i remontowych, stacji badań, laboratoriów i firm pomiarowych, a także poprzez sprawdzanie kwalifikacji osób wykonujących odpowiednie prace związane z przedmiotem nadzoru PRS, np. spawaczy, jeżeli kwalifikacje te rzutują bezpośrednio na bezpieczeństwo techniczne jednostek pływających.
PRS może podjąć się również prowadzenia nadzoru technicznego nad będącymi w budowie, przebudowie, odbudowie lub remoncie oraz istniejącymi obiektami pływającymi nieobjętymi wymaganiami przepisów. Na zlecenie armatora, PRS może prowadzić armatorski nadzór techniczny nad takim obiektem w zakresie określonym w umowie. W wyniku przeprowadzonego nadzoru technicznego PRS wystawia Orzeczenie techniczne o zdatności do pływania lub inny dokument określony w umowie.
Nadzór każdego rodzaju podejmowany jest przez PRS na podstawie pisemnego zlecenia.