1 lipca 2015 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE.
Podstawowym celem rozporządzenia jest ustanowienie europejskiego systemu monitorowania, raportowania i weryfikacji (MRV) emisji CO2 ze statków w ramach pierwszego etapu wieloetapowego podejścia do redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Rozporządzenie ma zastosowanie do statków o pojemności brutto powyżej 5000 i odnosi się do emisji CO2 ze statków w trakcie ich rejsów z ostatniego portu zawinięcia do portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz rejsów z portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego Unii do następnego portu zawinięcia, jak również w obrębie portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego Unii.
Wymogi rozporządzenia nie obejmują:
– okrętów wojennych,
– okrętów wojennych floty pomocniczej,
– statków rybackich lub statków do przetwórstwa ryb,
– drewnianych statków o prostej konstrukcji,
– statków o napędzie innym niż mechaniczny,
– statków rządowych wykorzystywanych do celów niekomercyjnych.
Zgodnie z wymogami powyższego rozporządzenia:
wybraną dla potrzeb monitorowania i raportowania emisji CO2 oraz przekazywania innych istotnych informacji związanych z ograniczaniem emisji na statku.
PRS (Polski Rejestr Statków), spełniając wymagania Komisji Europejskiej w przypadku powierzenia roli weryfikatora systemu MRV będzie brał udział w następujących procesach:
Działalność prowadzona jest z wyłączeniem USA, Kanady i ich terytoriów zależnych.