W dniach 5-6 września br. w Szczecinie odbyła się siódma edycja Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który swoim patronatem objął Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. W tym jakże ważnym wydarzeniu branży morskiej w Polsce wzięło udział ponad 600 gości z kilkunastu krajów, w tym Zarząd i kierownictwo Polskiego Rejestru Statków S.A.

Pierwszego dnia Kongresu odbyły się 3 debaty plenarne. W debacie pt. „Bezpieczeństwo w branży morskiej – przyszłość, wyzwania i oczekiwania” uczestniczył Dariusz Rudziński, członek Zarządu PRS. Pan Rudziński mówił o bezpieczeństwie żeglugi, w tym bezpieczeństwie cybernetycznym jako elemencie bezpieczeństwa na morzu. Zwrócił uwagę, że kwestie zarządzania ryzykiem związanym z zagrożeniami cybernetycznymi zostały podjęte przez Międzynarodową Organizację Morską, która w 2017 r. wydała wytyczne dotyczące Maritime Cyber Risk Management (MSC-FAL. 1/Circ.3). Administracje morskie zostały wezwane do podjęcia działań w ramach Kodeksu ISM zmierzających do zapewnienia, że zagrożenia cybernetyczne zostaną uwzględnione w systemach zarządzania firm armatorskich i zweryfikowane w czasie pierwszego audytu przypadającego po dniu 1 stycznia 2021r. W swojej wypowiedzi członek Zarządu PRS wyraził pogląd, że obecnie systemy cybernetyczne są tak samo ważne dla bezpieczeństwa statku, jak jego integralny kadłub czy sprawne urządzenia maszynowe. „Towarzystwa klasyfikacyjne zrzeszone w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Towarzystw Klasyfikacyjnych IACS, w tym Polski Rejestr Statków, uznając wagę kwestii bezpieczeństwa cybernetycznego, przygotowały 12 zaleceń, które są krokiem w kierunku wypracowania wspólnych praktycznych rozwiązań na rzecz operacyjnego bezpieczeństwa statków i uzyskania zgodności z wymaganiami Kodeksu ISM” podsumował D. Rudziński.

W drugim dniu Kongresu Morskiego odbyły się liczne dyskusje panelowe podzielone na 3 bloki tematyczne. W dwóch z nich uczestniczył Dyrektor Pionu Okrętowego PRS, Grzegorz Pettke. Najpierw w ramach bloku II „Innowacje”, w  panelu I pt. „Wykorzystanie obszarów morskich”, gdzie dyskutowano między innymi o autonomicznych jednostkach pływających. PRS opracowuje wytyczne, które będą pomocne w ocenie prototypów tego typu statków w zakresie bezpieczeństwa i niezawodności.

 Później w dyskusji pt. „Zielona stocznia jako filar „Programu Batory” SOR” w ramach panelu II pt. „Przemysł stoczniowy” bloku I „Żegluga, porty i stocznie”. „Chcąc ograniczyć negatywny wpływ prowadzenia procesu recyklingu statków na zdrowie ludzkie i środowisko oraz zapobiec wypadkom, urazom i innym wydarzeniom niepożądanym, jak również zwiększyć bezpieczeństwo i ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska morskiego na każdym etapie cyklu życia statku, Polski Rejestr Statków, już w marcu 2017 r. wydał Publikację  33/I „Recykling Statków”” stwierdził dyrektor Pettke. Warto nadmienić, że PRS posiada upoważnienie Administracji polskiej do wystawiania dla statków Świadectwa Inwentaryzacji oraz Świadectwa Gotowości do Recyklingu a także Zaświadczenia o zgodności z wymogami stosownego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) dla zakładu recyklingu statków.

Podczas wywiadu udzielonego portalowi GospodarkaMorska.pl w trakcie Kongresu Minister Marek Gróbarczyk pochwalił Kongres za to, że „jest wybitnie merytoryczny, bo już mówimy o konkretnych rozwiązaniach, czy to w zakresie bezpieczeństwa, czy konkurencyjności, polepszania tego, czy konkretnych umów, które zostają podpisane, a już nie mówiąc o idei Trójmorza”.

Natomiast obecny na kongresie Prezes Polskiego Rejestru Statków S.A., Andrzej Madejski, podkreślił, że wydarzenie to dla PRS jest „fenomenalną platformą”.

– Definitywnie potwierdzamy kierunki, w których PRS się rozwija. Nawiązujemy kontakty w celu ułatwienia ich realizacji, pogłębiamy nasze doświadczenia. Kolejnym obszarem jest wizja na przyszłość – rozmawiamy tutaj wszyscy na temat przyszłości, na temat rozwoju – powiedział Andrzej Madejski.

Warto wspomnieć, że w trakcie uroczystej inauguracji Kongresu podpisane zostało porozumienie o współpracy pomiędzy Zarządem Portu Triest i Portu Monfalcone a Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Umożliwi ono poszerzenie dwustronnej współpracy pomiędzy portami Triest i Szczecin-Świnoujście w obszarze transportu morskiego, szczególnie transportu intermodalnego, przemysłu portowego oraz promocji i wymiany informacji. Porozumienie przewiduje wizyty studyjne specjalistów z obu portów oraz utworzenie dwustronnych zespołów eksperckich.

Efektem dwudniowych obrad i dyskusji jest ogólnodostępna publikacja pt. „Wnioski i postulaty”, stanowiąca podsumowanie i zbiór najważniejszych kwestii poruszonych podczas dyskusji.

Podsumowanie Kongresu, w tym wypowiedź Prezesa Madejskiego,  można obejrzeć na filmie: https://www.gospodarkamorska.tv/relacje-tv/W-Szczecinie-zakonczyl-sie-7-Miedzynarodowy-Kongres-Morski-l2131.html

Pełna wypowiedź Pana Rudzińskiego udostępniona tutaj.

Zdjęcia z wydarzenia dostępne są na stronie wydarzenia: http://www.kongres-morski.pl/galeria/7-mkm-dzien-1/