Szczecin 2015
Krzysztof Kołwzan
Polski Rejestr Statków S.A., Gdańsk
E-mail: k.kolwzan@prs.pl
Wdrożenie międzynarodowych wymagań ochrony środowiska morskiego w okrętownictwie
Ochrona morskiego środowiska naturalnego od wielu lat zajmuje jedno z najwyższych zadań
w hierarchii celów Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Unii Europejskiej. Działania proekologiczne IMO i Unii są szerokie i coraz bardziej zdecydowane. Są one realizacją polityki zrównoważonego rozwoju, polegającej na wprowadzeniu równowagi pomiędzy rozwojem technicznym statków i tworzeniem środków służących ochronie środowiska morskiego. Zgodnie z ideą przyjętą przez IMO, statek od początku do końca swego istnienia ma być obiektem w pełni ekologicznym – od fazy projektowania i budowy, poprzez okres eksploatacji, aż po bezpieczny pod względem ekologicznym recykling po zakończeniu eksploatacji.
Zainteresowanie IMO i Unii Europejskiej skupiają się obecnie na kwestiach: ograniczania emisji w tym tlenków siarki i azotu, dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych, właściwego postępowania z okrętowymi wodami balastowymi i osadami oraz bezpiecznego
i przyjaznego dla środowiska recyklingu statków.
Formułowane przez IMO i Unię wymagania międzynarodowe w zakresie ochrony środowiska morskiego są na bieżąco wdrażane przez Polską Administrację Morską. Mają również znaczący wpływ na działalność Polskiego Rejestru Statków, polskiego towarzystwa klasyfikacyjnego działającego z upoważnienia administracji polskiej i trzydziestu trzech innych unijnych innych międzynarodowych administracji morskich.