We wtorek 20 września w biurze Remontowa Shipbuilding S.A. odbyło się oficjalne przekazanie dokumentów: certyfikatów klasowych oraz konwencyjnych na jednostkę ORP Mewa, będącego ostatnim z serii trzech nowoczesnych okrętów projektu 258 Kormoran II.

Niszczyciel min będzie służył w 13. Dywizjonie Trałowców wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

– Udział w projektach dla Marynarki Wojennej RP pozwala PRS zdobywać cenne doświadczenia i poszerzać nasze kompetencje w dziedzinie budowy jednostek specjalistycznych, takich jak okręty wojenne. Wykorzystamy je w kolejnych projektach dotyczących obronności RP – powiedział Henryk Śniegocki, prezes Polskiego Rejestru Statków.

Dokumenty poświadczające zakończenie nadzoru klasyfikacyjnego nad nową budową przekazali ze strony PRS-u: prezes Henryk Śniegocki, szef Służby Nadzoru Okrętów Wojennych PRS Janusz Dilling oraz kierownik agencji PRS GDA2 Grzegorz Rachwał.

Ze strony stoczni udział wzięli: prezes Marcin Ryngwelski oraz członek zarządu Dariusz Jaguszewski.

Aktualnie planowane jest rozpoczęcie palenia blach na kolejne jednostki nr 4, 5 i 6 oraz na początku października rozpoczęcie prób morskich na jednostce B861/1 – holowniku realizowanego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. do obsługi ich portów.

O PRS 

Oprócz działalności w branży okrętowej, PRS prowadzi nadzory w dziedzinie budownictwa przemysłowego na lądzie i wodzie oraz certyfikuje systemy zarządzania, rzeczoznawstwo, osoby i inne wyroby. Wszystko to po to by zapewnić bezpieczeństwo ludzi, obiektów pływających, lądowych, ładunków i środowiska naturalnego.

PRS realizuje własne badania naukowe w dziedzinie bezpieczeństwa statków i bierze udział w pracach międzynarodowych zespołów badawczych, m.in. w ramach IACS i programach unijnych, a także organizuje seminaria i profesjonalne szkolenia.

Spółka klasyfikuje również drony. Jako pierwsza jednostka w Polsce, uzyskała akredytację krajowej jednostki akredytującej (PCA) na zgodność z europejskimi przepisami, dotyczącymi dronów przeznaczonych do eksploatacji w kategorii otwartej, w tym rozporządzenia (UE) 2019/945.

Ważną rolę pełni dla PRS-u budująca się nowa branża gospodarki - offshore, jednak trzeba zaznaczyć, że spółka sprawuje nadzory nad obiektami offshore od końca lat 70-tych. Pierwszym obiektem była samopodnośna platforma wiertnicza Petrobaltic. W ostatnim czasie tonaż PRS powiększył się o kolejne platformy wydobywcze operujące w rejonie Zatoki Perskiej, jednostki pomocnicze obsługujące platformy, a także zbiornikowiec LPG.

PRS to jedyny polski klasyfikator działający od 1936 roku. Spółka posiada biura, przedstawicielstwa, inspektorów i agentów zarówno w Polsce, jak i w wielu miejscach świata. PRS jest również wieloletnim członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS), co sprawia, że jest instytucją o międzynarodowym zasięgu działania. Jako członek IACS organizacja uznana jest przez 42 Administracje Morskie oraz Unię Europejską, wydaje swoim klientom dokumenty i certyfikaty honorowane na świecie.