Zmiany do Załącznika VI do Konwencji MARPOL przyjęte na 76 sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 76), która odbyła się w czerwcu 2021 r., czynią obowiązującymi przepisy dotyczące wskaźnika efektywności energetycznej dla statku istniejącego.
Wprowadzenie wskaźnika efektywności energetycznej dla statku istniejącego (EEXI) (nowe Prawidła 23 i 25):
Powyższy środek efektywności technicznej wymaga, aby wszystkie statki, do których ma to zastosowanie, o tonażu brutto 400 GT i powyżej, które są eksploatowane na wodach międzynarodowych i których typ zaliczany jest do jednej lub więcej kategorii* wymienionych w prawidle 2 Załącznika VI do Konwencji MARPOL, posiadały:
Statki, do których ma zastosowanie wskaźnik EEXI, muszą wykazać zgodność w terminie do kolejnego zaplanowanego przeglądu – rocznego/pośredniego/odnowieniowego – w celu wystawienia lub poświadczenia Międzynarodowego świadectwa o zapobieganiu zanieczyszczaniu powietrza (International Air Pollution Prevention Certificate (IAPPC)), lub przeglądu zasadniczego przed wejściem statku do eksploatacji w celu wystawienia Międzynarodowego świadectwa efektywności energetycznej (International Energy Efficiency Certificate (IEEC)), który jako pierwszy przypada w dniu 1 stycznia 2023 r. lub po tej dacie.
Wprowadzenie wskaźników redukcji intensywności emisji węgla (nowe Prawidło 28):
Wszystkie statki* o tonażu brutto 5000 GT i powyżej, do których ma to zastosowanie, powinny wykazać zmniejszenie eksplotacyjnego wskaźnika intensywności emisji węgla (CII) pomiędzy 1 stycznia 2023 a rokiem 2030.
W związku z nowymi zmianami do Załącznika VI do Konwencji MARPOL:
* Masowiec, gazowiec, zbiornikowiec, kontenerowiec, drobnicowiec, chłodniowiec, statek kombinowany, statek towarowy ro-ro, statek towarowy ro-ro (samochodowiec), statek pasażerski ro-ro, zbiornikowiec LNG o napędzie konwencjonalnym oraz wycieczkowiec i zbiornikowiec LNG o napędzie niekonwencjonalnym (tj. napędzie spalinowo-elektrycznym, turbinowym, hybrydowym systemie napędowym, itp.).
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji proszę kontaktować się bezpośrednio poprzez tm@prs.pl.