Opis projektu:
Finomar Spółka z o.o. zrealizował projekt dotyczący budowy Pływającej Pochylni Pontonowej (PPP). Towarzystwem Klasyfikacyjnym wspierającym realizację działań był Polski Rejestr Statków S.A.
Projekt nr: RPZP.01.05.00-32-S003/18 uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014 – 2020, Oś Priorytetowa Gospodarka, Innowacje, Nowoczesne Technologie, Działanie 1.5 Inwestycje przedsiębiorstw wspierające rozwój regionalnych specjalizacji oraz inteligentnych specjalizacji, Projekty przedsiębiorstw zakładające rozwój innowacyjności i konkurencyjności przemysłu stoczniowego.
Cel projektu:
Koncepcja projektu polegała na budowie wielofunkcyjnego pontonu zatapialnego do budowy, wodowania i transportu kadłubów statków i ich elementów oraz innych konstrukcji wielkogabarytowych, z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań technicznych.
Pomysł spółki Finomar, jakim był sposób oraz samo urządzenie do zmiany wysokości położenia konstrukcji wielkogabarytowych, został opatentowany przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej w sierpniu 2012 r.
Finalizacją projektu było uruchomienie z powodzeniem Pływającej Pochylni Pontonowej „FINOMAR 1” w październiku 2020 r. oraz wykonanie przy jej użyciu w grudniu 2020 r. prekursorskiego wodowania promu ro-pax. „FINOMAR 1” Jest pochylnią o wymiarach:
48 metrów długości i 18 metrów szerokości. Zgodnie z założeniem projektu platforma jest przeznaczona do budowy, wodowania jednostek, transportu na jej pokładzie m.in. kadłubów i ich elementów, oraz innych konstrukcji wielkogabarytowych z branży offshore.
Udział w projekcie Polskiego Rejestru Statków S.A.:
Założenia projektowe budowy jednostki uwzględniały właściwe Przepisy PRS i Przepisy Administracji Flagi Polskiej. W ramach realizacji tego innowacyjnego projektu Polski Rejestr Statków S.A. podjął się wykonania zadań bezpośredniego nadzoru budowy platformy.
W ramach realizacji projektu wypracowane zostały warunki bezpieczeństwa
i nienaruszalności równowagi ekologicznej. Ostatecznie jednostka otrzymała symbol klasy:
* K PONTOON (L4) - „Dozwolony przewóz kadłuba, lub jego części, na pokładzie jednostki. Jednostka półzanurzalna”.
Pełnienie nadzoru zgodnie z przepisami PRS obejmowało między innymi działania:
Udział PRS S.A. w projekcie nie miał jedynie charakteru rutynowych dział podejmowanych przez klasyfikatora, rozszerzył wiedzę inspektorów na temat innowacyjnych urządzeń technicznych zastosowanych w projekcie oraz spowodował konieczność opracowania rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo konstrukcji i eksploatacji Pływającej Pochylni Pontonowej oraz obiektów wodowanych na niej lub transportowanych.