Extranet

Przejdź do ekstranetu »

Newsletter

Subskrybuj newsletter PRS S.A. aby otrzymywać bieżące informacje

Usuń mój e-mail z listy subskrybentów

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej stworzyli plany nowego promu na Motławę

Już niebawem na rzece Motławie między siedzibą Narodowego Muzeum Morskiego położoną na Ołowiance oraz Długim Pobrzeżem, kursować będzie nowoczesny prom o napędzie elektrycznym, częściowo zasilany energią słoneczną. Zastąpi on wysłużony, pływający od niemal 30 lat prom "Motława". Plany nowego promu stworzyli naukowcy z Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.

Dokumentację techniczną dotyczącą prototypowej jednostki pływającej, oficjalnie przekazano dyrekcji NMM podczas spotkania w siedzibie muzeum w dn. 20.12.2016. W uroczystości przekazania dokumentacji wziął udział Jarosław Sellin, wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wobec konieczności zastąpienia wyeksploatowanej już łodzi „Motława” należącej do NMM, zespół pod kierownictwem profesora Janusza Kozaka, dziekana WOiO, stworzył plany nowego eko-promu, który jest nie tylko nowoczesny i przyjazny środowisku, lecz także ciekawy wizualnie.

– Napęd jest elektryczny, czyli kompletnie czysty, bez dymienia i hałasowania. Dodatkowo jednostka wyposażona jest w nowoczesne pędniki, które także nie gubią oleju – mówił dr hab. inż. Janusz Kozak, dziekan Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.  – Projektując tę jednostkę zaprosiliśmy do współpracy Akademię Sztuk Pięknych. Myślę, że efekt końcowy zadowala zarówno inżynierów, jak i artystów.

Po prawie dwóch latach prac i konsultacji ze specjalistami Służby Technicznej Polskiego Rejestru Statków S.A. oraz po wprowadzeniu modyfikacji, powstała rozszerzona dokumentacja koncepcyjna zatwierdzona zgodnie z obowiązującymi przepisami PRS, odpowiednimi przepisami Administracji Polskiej i wybranymi wymaganiami dyrektywy UE, dotyczącymi śródlądowych promów pasażerskich. Dokumentacja ta może być podstawą do ogłoszenia przetargu na budowę promu w formule zaprojektuj (projekt techniczno-klasyfikacyjny i roboczy) i zbuduj.

 „Motława II” będzie miała 12 m długości, 5 m szerokości oraz 0,93 m zanurzenia. Jej wyporność to 1,93 m.. Jednostka będzie mogła zabrać 35 osób. Na pokładzie zostało wyznaczone specjalne miejsce dla osób niepełnosprawnych, rowerów i wózków. Zasilana elektrycznie jednostka będzie ładowana z brzegu, czerpiąc dodatkową energię z paneli fotowoltaicznych. Bezpieczeństwo manewrowe jednostki zapewnią dwa niezależne funkcjonalnie i przedziałowo układy napędowe. 

Dokumentacja techniczna nowego promu została wykonana głównie dzięki grantowi z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.