8-miesięczny okres dostosowawczy w przepisach Unii Europejskiej o stosowaniu paliw żeglugowych o niskiej zawartości siarki w portach europejskich.
W związku z wejściem z dniem 1 stycznia 2010 wymagań dyrektywy unijnej 1999/32/WE, zmienionej dyrektywą 2005/33/WE, o stosowaniu przez statki zacumowane w portach Unii Europejskiej paliw o maksymalnej zawartości siarki 0,1%, Komisja Europejska w dniu 21 grudnia 2009 r. przyjęła „ZALECENIE KOMISJI w sprawie bezpiecznego wdrożenia stosowania paliwa o niskiej zawartości siarki przez statki cumujące w portach Wspólnoty” wprowadzając tym samym ośmiomiesięczny okres dostosowawczy dla statków, które nie dokonały niezbędnych zmian technicznych w celu ułatwienia stosowania takich paliw.
Pełny tekst zalecenia Komisji Unii Europejskiej jest dostępny tutaj. Okres przejściowy jest uzależniony od następujących warunków.
Działania te powinny obejmować:
a) uzgodnienia armatorów z producentami urządzeń w formie umowy,
b) plan modernizacji instalacji paliwowej na statku zatwierdzony przez towarzystwo klasyfikacyjne statku lub uznaną organizację, dla statków pływających pod banderą państwa członkowskiego przez, zgodnie z rozporządzeniem (WE) 391/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady. Plan Modernizacji powinien jasno określić daty zakończenia adaptacji urządzeń i następnie poddania statku czynnościom sprawdzającym przez towarzystwo klasyfikacyjne/uznaną organizację.