.

Polski Rejestr Statków prowadzi nadzory klasyfikacyjne i konwencyjne nad:

  • statkami morskimi, w tym okrętami wojennymi i jednostkami specjalnymi,
  • statkami śródlądowymi,
  • jachtami morskimi,
  • łodziami motorowymi,
  • dokami pływającymi,
  • ruchomymi jednostkami górnictwa morskiego,
  • jednostkami zanurzalnymi.

Nadzór klasyfikacyjny obejmuje:

  • rozpatrywanie i zatwierdzanie dokumentacji technicznej na zgodność z wymaganiami przepisów PRS,
  • nadzór nad budową, przebudową i remontami ww. jednostek,
  • przeprowadzanie przeglądów jednostek w eksploatacji dla potwierdzenia zgodności z przepisami PRS,
  • nadawanie klasy, wydawanie i potwierdzanie Świadectw klasy oraz wpisywanie do Ksiąg Rejestru.

Nadzór konwencyjny sprawowany przez PRS obejmuje:

  • zatwierdzanie dokumentacji dotyczącej konstrukcji, instalacji, wyposażenia i pomieszczeń na statkach na zgodność z wymaganiami międzynarodowych konwencji i kodeksów, przede wszystkim SOLAS, COLREG, LOAD LINE, TONNAGE MEASUREMENT, MARPOL, Maritime Labour Convention, 2006, dyrektyw i rozporządzeń Wspólnoty Europejskiej (UE), a także przepisów państwa bandery,
  • przeprowadzanie przeglądów, inspekcji i audytów jednostek pływających dla potwierdzenia ich zgodności z wymaganiami międzynarodowych konwencji, kodeksów, dyrektyw i rozporządzeń Wspólnoty Europejskiej (UE) oraz przepisów państwa bandery,
  • certyfikację urządzeń ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem ze statków, urządzeń i środków ratunkowych, urządzeń radiowych, środków sygnałowych i urządzeń nawigacyjnych, sprzętu ochrony przeciwpożarowej, urządzeń połowowych statków rybackich, urządzeń dźwignicowych,
  • nadzór nad budową i eksploatacją kontenerów oraz uznawanie kontenerów,
  • certyfikację zarządzania bezpieczeństwem wg wymagań Kodeksu ISM i Kodeksu ISPS,
  • wyznaczanie wolnej burty,
  • pomierzanie pojemności statków.

PRS wystawia również i zatwierdza dokumenty:

  • uprawniające do przewozu ziarna,
  • uprawniające do przewozu ładunków niebezpiecznych i szkodliwych,
  • dotyczące rozmieszczenia i mocowania ładunków,
  • dotyczące pomieszczeń załogowych.

PRS prowadzi nadzór w formie nadzoru bezpośredniego oraz pośredniego.

Nadzór bezpośredni sprawowany jest poprzez przeprowadzanie przeglądów, inspekcji i auditów.

Nadzór pośredni wykonywany jest poprzez certyfikację wyrobów, uznawanie typu wyrobu lub materiału,  uznawanie procesów technologicznych, uznawanie zakładów wytwórczych i remontowych, stacji badań, laboratoriów i firm pomiarowych, a także poprzez sprawdzanie kwalifikacji osób wykonujących odpowiednie prace związane z przedmiotem nadzoru PRS, np. spawaczy, jeżeli kwalifikacje te rzutują bezpośrednio na bezpieczeństwo techniczne jednostek pływających.

PRS może podjąć się również prowadzenia nadzoru technicznego nad będącymi w budowie, przebudowie, odbudowie lub remoncie oraz istniejącymi obiektami pływającymi nieobjętymi wymaganiami przepisów. Na zlecenie armatora, PRS może prowadzić armatorski nadzór techniczny nad takim obiektem w zakresie określonym w umowie. W wyniku przeprowadzonego nadzoru technicznego PRS wystawia Orzeczenie techniczne o zdatności do pływania lub inny dokument określony w umowie.

Nadzór każdego rodzaju podejmowany jest przez PRS na podstawie pisemnego zlecenia.

Współpraca na rzecz bezpieczeństwa żeglugi i środowiska morskiego

12.05.2021

Współczesny świat stawia szereg wyzwań przed międzynarodową branżą żeglugową. Dotyczą one m.in. konieczności ograniczenia, a w konsekwencji eliminacji emisji gazów cieplarnianych, usankcjonowania w konwencjach międzynarodowych możliw... Więcej »

PRS bez przypisanej odpowiedzialności za zatrzymania statków w Tokyo MoU

04.05.2021

Porozumienie Tokijskie (Tokyo MoU) jest jedną z najbardziej aktywnych regionalnych organizacji kontroli państwa portu (PSC) na świecie. Składa się z 21 organów członkowskich w regionie Azji i Pacyfiku. Głównym celem Tokyo MoU jest us... Więcej »

PRS będzie nadzorował budowę Strażaka-28

04.05.2021

29 kwietnia 2021 roku PRS S.A. zawarł umowę z Remontowa Shipbuilding na nadzór nad budową jednostki pożarniczej dla Zarządu Portów Morskich Szczecin-Świnoujście. W imieniu Polskiego Rejestru Statków dokument sygnował Dyrektor... Więcej »

IACS Annual Review 2020 już dostępny

28.04.2021

IACS właśnie udostępnił Annual Review 2020, porządkujący ubiegłoroczne prace toczone w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS). Łukasz Korzeniewicz z PRS, Przewodniczący Komitetu Jakości w IACS, na łamach publikacji om&oa... Więcej »

PRS partnerem Innovation Days 2021

26.04.2021

28 kwietnia 2021 roku odbędzie się kolejna edycja Innovation Days 2021, wydarzenia organizowanego przez Motus Foundation pod patronatem m.in. Polskiego Rejestru Statków, które z uwagi na pandemię w tym roku odbędzie się w formie webi... Więcej »

PRS o inteligentnej i technicznie efektywnej energetycznie żegludze na IX Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego

26.04.2021

21 i 22 kwietnia 2021 roku odbyła się IX Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego. Wydarzenie zorganizowała Katedra Prawa Morskiego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Praw... Więcej »

PRS wziął udział w Konferencji Qualitas

24.04.2021

W dniach 22 i 23 kwietnia 2021 roku odbyła się XII Konferencja "Qualitas". Hasło "zmiana, doskonalenie, kryzys" determinowało treść poruszanych zagadnień i omawianych tematów. Poddane dyskusji zostały kwestie zmian w funkcjonowaniu firm, in... Więcej »

Porozumienie o współpracy w obszarze dydaktyczno-naukowym pomiędzy PRS i PG

23.04.2021

22 kwietnia 2021 roku Polski Rejestr Statków podpisał porozumienie z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej o współpracy naukowo-dydaktycznej w związku z otwarciem nowego kierunku studiów - Pr... Więcej »