W celu ochrony interesu konsumentów, jakim jest ich zdrowie i życie, stworzone zostało prawo żywnościowe, czyli zbiór przepisów i norm prawnych, które ustalają zasady wytwarzania i obrotu surowcami oraz produktami spożywczymi w zakresie niezbędnym do ochrony zdrowia i zaspokojenia oczekiwań konsumentów.
Posiadanie certyfikatu systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności (FSMS) przez organizacje działające w obszarze łańcucha żywnościowego oznacza nie tylko spełnienie wymagań prawnych, ale wskazuje na większe zaangażowanie certyfikowanej organizacji w zapewnienie bezpieczeństwa żywności. Akredytowany certyfikat podnosi poziom zaufania i bezpieczeństwa konsumentów, a tym samym zaufania opinii publicznej i państwowych organów kontrolnych. Ułatwia współpracę z partnerami w łańcuchu dostaw oraz zwiększa świadomość pracowników, co przekłada się na wyższe bezpieczeństwo produktu. Wdrożenie i akredytowana certyfikacja systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności w organizacji wpływa na umocnienie jej pozycji na rynku oraz na uzyskanie przewagi konkurencyjnej i wzrost wartości marki. Często jest również wymaganiem klienta.
Norma ISO 22000 znalazła zastosowanie we wszystkich organizacjach w łańcuchu dostaw żywności, a więc nie tylko zajmujących się produkcją i przetwórstwem żywności, ale również dostawców materiałów opakowaniowych, środków czyszczących, dodatków spożywczych, dostawców usług transportowych, usług ochrony przed szkodnikami w obiektach branży spożywczej i innych.
ISO 22000 łączy w sobie m.in. wymagania z zakresu bezpieczeństwa żywności zawarte w Codex Alimentarius (zasady systemu HACCP), Dobrych Praktykach Produkcyjnych (GMP) i Dobrych Praktykach Higienicznych (GHP) odwołując się do wymagań specyfikacji technicznych ISO/TS ISO 22002-x. Zwraca uwagę na aspekt obrony żywności, przeciwdziałanie jej zafałszowaniom.
Zapewnia skuteczne zarządzanie w celu kontrolowania zagrożeń bezpieczeństwa żywności, minimalizowania ryzyka i gwarancji produkcji bezpiecznej żywności. Wpływa na obniżenie kosztów produkcji, zwrotów czy reklamacji klientów.
Skuteczny system zarządzania ISO 22000 i niezależna jego certyfikacja jest kluczowymi elementem kultury bezpieczeństwa żywności, która od niedawna stała się wymaganiem prawnym przedsiębiorstw związanych z branżą spożywczą.
Korzyści wynikające z certyfikacji ISO 22000 są znaczące i stanowią bardzo istotne potwierdzenie zdolności producenta do wytwarzania żywności poprzez zapewnienie jej bezpieczeństwa oraz zgodności z wymaganiami prawa.
Korzyści dla klienta z certyfikacji ISO 22000: