28 marca 2023 r. w samo południe, w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., miało miejsce uroczyste cięcie blach pod budowę 4. z serii niszczyciela min typu Kormoran 2.

Cięcie blach to symboliczny początek procesu budowy kolejnego niszczyciela min dla Marynarki Wojennej RP. Głównym zadaniem jednostki będzie poszukiwanie i zwalczanie min morskich oraz obiektów niebezpiecznych na akwenach morskich Jednostka o numerze burtowym 604 i wdzięcznej nazwie "Jaskółka" będzie posiadać wysokie zdolności manewrowe, dzięki zastosowanemu nowoczesnemu układowi napędowemu. W stosunku do już wybudowanych 3. okrętów, nowy niszczyciel będzie posiadał lepsze możliwości działania w zdecydowanie trudniejszych warunkach hydrometeorologicznych, co umożliwi wyposażenie nawigacyjne najnowszej generacji.  Okręt będzie również wyposażony w zestaw artyleryjski polskiej produkcji OSU-35K 35 mm oraz nowy podwodny system głębinowej obrony przeciwminowej o kryptonimie „Głuptak”.

Okręt jest budowany w ramach umowy zawartej przez Ministerstwo Obrony Narodowej z konsorcjum firm – Remontowa Shipbuilding S.A. , OBR Centrum Techniki Morskiej i PGZ Stocznia Wojenna. Zakończenie budowy serii kolejnych jednostek zaplanowane jest na koniec 2027 roku.

Polski Rejestr Statków będzie nadzorował budowę nowych niszczycieli na podstawie odrębnej umowy zawartej z RSB jesienią ubiegłego roku. Będzie to nadzór techniczny w zakresie klasyfikacyjnym i konwencyjnym nad budową i próbami morskimi, m.in. w oparciu o własne Przepisy PRS dotyczące klasyfikacji i budowy okrętów wojennych. W rezultacie  prowadzonego nadzoru niszczyciel otrzyma klasę polskiego towarzystwa klasyfikacyjnego, potwierdzoną wydaniem Świadectwa klasy i wpisaniem do Rejestru PRS. W tym miejscu warto przypomnieć, że uczestniczyliśmy też w budowach poprzednich 3 jednostek, które  weszły już do służby (ORP Kormoran, ORP Albatros, ORP Mewa).

Zespół PRS na dzisiejszej uroczystości cięcia blach reprezentował Prezes Henryk Śniegocki, Szef Służby Nadzorów Okrętów Wojennych Janusz Dilling wraz koordynatorem projektu Arturem Czajkowskim oraz przedstawiciele Agencji PRS w Stoczni Remontowa.