Smutek nam towarzyszący jest trudny do opisania. Odszedł Jan Jastrzębski – pracownik PRS od 1983 roku. Był uznanym specjalistą z zakresu budowy i eksploatacji kontenerów. Opracował i współtworzył liczne patenty i rozwiązania techniczne w tym obszarze. Zapamiętamy go jako radosnego, dobrego i życzliwego człowieka, pełnego skromności. Kolejne pokolenia pracowników PRS z dumą będą podkreślały jego zaangażowanie w budowanie silnej pozycji jedynego polskiego towarzystwa klasyfikacyjnego. Rodzinie i Bliskim składamy kondolencje, łącząc się w bólu i tęsknocie.

Jan Jastrzębski urodził się w Sopocie w maju 1959 r. Z wykształcenia inżynier mechanik. Ukończył studia wyższe techniczne na Politechnice Gdańskiej w Instytucie Okrętowym.

Pracę w Polskim Rejestrze Statków rozpoczął w listopadzie 1983 roku, jako asystent techniczny w Zespole Przetwarzania Danych SNR, gdzie zajmował się kontrolą przebiegu klasyfikacji w odniesieniu do terminów przeglądów i wydanych zaleceń podczas przeglądów statków. Od 1986 roku pracował w Inspektoracie Kadłubowym, gdzie rozpoczął swoją przygodę w nadzorach nad budową i eksploatacją kontenerów. W wyniku kolejnych reorganizacji kontynuował pracę kolejno w Inspektoracie Nadzorów Przemysłowych (przekształconym potem w pion), Inspektoracie Konwencyjnym i ponownie w Inspektoracie Kadłubowym (następnie Kadłubowo-Technologicznym), w którym pracował do chwili śmierci jako główny inspektor i zastępca kierownika inspektoratu. Jako szef Służby Technicznej koordynował i nadzorował realizację takich projektów jak: „Goal Based Standard” dla masowców i zbiornikowców, system elektronicznego zatwierdzania dokumentacji czy Emergency Response Center.
Był uznanym specjalistą z zakresu budowy i eksploatacji kontenerów. Opracował, wdrożył i od wielu lat prowadził cieszące się dużą popularnością szkolenia z zakresu budowy, eksploatacji i naprawy kontenerów uniwersalnych. Był autorem i współautorem licznych patentów i rozwiązań technicznych, jak np. kontenera rozsuwanego (tzw. expandable container), wykorzystywanego w szerokim zakresie w polskiej armii, kontenera rozkładanego czy unikatowych przegród przelewowych w kontenerach zbiornikowych. Był także konsultantem i jednym z projektantów kontenerów dla systemu NSRS (NATO Submarine Rescue System) – systemu stworzonego we współpracy kilku krajów po zatonięciu rosyjskiego okrętu podwodnego „Kursk”.

Był Przewodniczącym Rady Pracowniczej w czasach, gdy Polski Rejestr Statków był przedsiębiorstwem państwowym. Zainicjował w tym czasie m.in. budowę własnej siedziby Centrali PRS. Był Przewodniczącym NSZZ „Solidarność” przy Polskim Rejestrze Statków i wieloletnim członkiem Rady Nadzorczej wybieranym z ramienia pracowników.
Panie Janku, Janku - do zobaczenia!

Ostatnie pożegnanie odbędzie się w środę, 17 listopada 2021 o godzinie 12.00 na Cmentarzu Centralnym Srebrzysko w Gdańsku przy ul. Srebrniki 12.