W miniony piątek, 24 września 2021, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku odebrał ostatni z zamówionych czterech lodołamaczy. "Manat" – taką nazwę nosi jednostka - będzie pełniła swoje główne zadanie w obszarze Dolnej Wisły. Trzy dotychczas przekazane lodołamacze, pełnią już swoją służbę i są przygotowywane do zbliżającego się sezonu zimowego. Wielozadaniowość to cecha wpisana w projekt każdej z jednostek zamówionych na potrzeby tej inwestycji. Lodołamacze, oprócz przystosowania do podstawowej funkcji, tj. kruszenia lodu, wyposażono w urządzenia do sondowania dna koryta rzecznego, holowania, a także wsparcia służb w ratowaniu życia i mienia oraz ochrony środowiska naturalnego. Dla funkcji gaszenia pożarów przewidziano przyłącza na pokładzie dla zasilania instalacji gaśniczej. Jednostki będą mogły również zwalczać rozlewy ropopochodne poprzez możliwość zainstalowania na pokładzie bębna z zaporą.

Inspektorzy Polskiego Rejestru Statków nadzorowali wszystkie jednostki w procesie ich budowy w stoczni Gryfia w Szczecinie. Ich eksploatacja będzie także odbywała się pod nadzorem polskiego klasyfikatora. Od samego początku aktywnie uczestniczyliśmy w projekcie, weryfikując zgodność budowy z Przepisami klasyfikacji i budowy statków śródlądowych. W wydarzeniu "Symbolicznego Pożegnania w Szczecinie" ostatniego z nowobudowanych lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku uczestniczył kierownik Placówki PRS w Szczecinie Zbigniew Latuszek.

Budowa lodołamaczy rozpoczęła się w październiku 2018 roku od symbolicznego cięcia blach. Wcześniej przeprowadzono ich badania modelowe. Obok lodołamania, mają być one przeznaczone do zwalczania pożarów, ratownictwa wodnego, holowania czy prac badawczych. Pozwoli to na ich szerokie wykorzystywanie. Statki przejmowane ze stoczni będą zastępować jednostki starsze, które nie zostaną zezłomowane, a przekazywane innym regionom.